Lifelong Learn. 2023, 13, 83-101

https://doi.org/10.11118/lifele20231302083

Influence of Health Condition in Old Age on Educational Activities of Seniors

Kateřina Krupková, Václav Bělík, Michaela Jetmarová

University of Hradec Králové, Faculty of Education, Institute of Social Studies, Hradecká 1227/4, 500 11 Hradec Králové, Czech republic

Received June 21, 2023
Accepted November 20, 2023

References

1. American Psychological Association (2022). Mental Disorder. [online] [cit. 2022‑08-21]. Available from: https://dictionary.apa.org/mental-disorder.
2. Bédiová, M. & Rašticová, M. (2018). Práce, nebo důchod?: Senioři, trh práce a aktivní stárnutí. Brno: Books & Pipes
3. Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada.
4. Błędowski, P. (2012). Starzenie się jako problem społeczny. Perspektywy demograficznego starzenia się ludności Polski do roku 2035. In: M. Mossakowska, A. Więcek, and P. Błędowski (Eds.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce. Poznań: Termedia Wydawnictwa Medyczne.
5. Costa M., Rocha L., & Oliveira S. (2012) Educação em saúde: estratégia de promoção da qualidade de vida na terceira idade. Revista Lusófona de Educação 2012; 22:123–140. Available from: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/3285
6. Český statistický úřad (2018). Senioři a zdraví. [online] [cit. 2022-08-25]. Available from: https://www.czso.cz/documents/10180/60664322/31003418b1.pdf/11e9eab0-c51b-4dda-8e05-0a8fbfd1012e?version=1.0
7. Čevela, R., & Čeledová, L. (2014). Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada.
8. Čevela, R., Kalvach, Z., & Čeledová, L. (2012). Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada.
9. Giddens, A. (2013). Sociologie. Praha: Argo.
10. Hartl, P. (1999). Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum.
11. Hasmanová Marhánková, J. (2010). Konstruování představ aktivního stárnutí v centrech pro seniory. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 46(2), 11–234. Available from: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-190857
12. Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team.
13. Holmerová, I. (2014). Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. Praha: Mladá fronta.
14. Klevetová, D .(2017). Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada.
15. Kramkowska, E. et al. (2019). Exploring Learning and Teaching Needs of Elderly People: A Comparative Study. In W. Danilewicz, M. Kowalczuk-Walêdziak, A. Korzeniecka-Bondar, & G. Lauwers (Eds.), Rethinking Teacher Education for the 21st Century: Trends, Challenges and New Directions (1st ed., pp. 381–397). Verlag Barbara Budrich. <https://doi.org/10.2307/j.ctvpb3xhh.29>
16. Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada, 2011.
17. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
18. Ministerstvo práce a sociálních věcí. (2020) Podklady pro návrh systémového opatření v oblasti zdravého stárnutí: Vícezdrojová analýza. INESAN. [online] [cit. 2023-05-18]. Available from: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Vicezdrojova_analyza.pdf/3b78c203-9738-2c68-6ada-b6c5ae704d2f
19. Národní ústav duševního zdraví (2021). Duševní zdraví a nemoc. [online] [cit. 2022-06-27]. Available from: https://narovinu.net/dusevni-zdravi-a-nemoc/.
20. Pacovský, V., & Heřmanová, H. (1981). Gerontologie. Praha: Avicenum.
21. Průcha, J., & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. Praha: Grada.
22. Ptáčková, H. et al. (2021). Psychosociální adaptace ve stáří a nemoci. Praha: Grada.
23. Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada.
24. Suchá, J., & Holmerová, I. (2019). Praktický rádce pro život seniora: trénink paměti, cvičení, aktivity, prevence nemocí… Brno: Edika.
25. Špatenková, N., & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
26. Vaculíková, J., & Vávrová, S. (2019). Exploring the Meaning of Old Age from the Czech Adult Perspective: A Quantitative Research Study. Kontakt 21(3): 326–333. <https://doi.org/10.32725/kont.2019.038>
27. Veteška, J., & Vacínová, T. (2011). Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
28. Vos, T. (2015). Global, Regional, and National Incidence, Prevalence, and Years Lived with Disability for 301 Acute and Chronic Diseases and Injuries in 188 Countries, 1990–2013: A Systematic Analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. The Lancet 386(9995): 743–800. <https://doi.org/10.1016/S0140-6736(15)60692-4>
29. Vostrý, M. et al. (2021). Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada.
30. Wingchen, J. (1995). Geragogik. Lehr-und Arbeitsbuch für Altenpflegeberufe. Hagen: Kunz.
31. World Health Organisation (2002). Active Ageing: A Policy Framework. [online] [cit. 2022-08-21]. Available from: https://extranet.who.int/agefriendlyworld/wp-content/uploads/2014/06/WHO-Active-Ageing-Framework.pdf.
32. World Health Organisation (2015). World Report on Ageing and Health. [online] [cit. 2022-08-25]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/186463/9789240694811_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y&fbclid=IwAR3KUV_0SlSvzhGtswfdGD2W9NRuKuY4stPtjH4unTm2TwxdS_Qm3TJ0w0
33. World Health Organisation (2022a). Ageing. [online] [cit. 2022-08-21]. Available from: https://www.who.int/health-topics/ageing#tab=tab_1
34. World Health Organisation (2022b). Mental Disorders. [online] [cit. 2022-08- 21]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-disorders
35. Zavázalová, H. et al. (2001). Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive