Obsah čísla 1/2014:

 

Stáhnout celé číslo

 

 

 

Editorial

 

Stáhnout

PRŮCHA, J. 2014. Výzkum efektivnosti vzdělávání dospělých [Researching the Effectiveness of Adult Education]. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 4, č. 1, s. 8–22.
DOI: http://dx.doi.org/10.11118/lifele201404018

Abstrakt: Výzkum efektivnosti vzdělávání dospělých. Stať se zabývá problematikou identifikace reálných efektů vznikajících ve vzdělávání dospělých. Hlavní otázka se týká toho, zda ve vzdělávání dospělých vznikají vždy pozitivní efekty (přínosy) a které to jsou. Jsou popsány některé koncepce efektivnosti vzdělávání dospělých a některé pokusy o měření efektů, zejména dalšího profesního vzdělávání. Ojedinělé skeptické názory pochybující o těchto efektech jsou konfrontovány s empirickými výzkumy, které reálnost efektů prokazují.

Klíčová slova: vzdělávání dospělých, další profesní vzdělávání, měření efektů vzdělávání, efekty vzdělávání pro jednotlivce

 

Teoretická studie
Stáhnout

PECINA, P., SVOBODA, I. 2014. Vybrané otázky didaktik odborných technických předmětů: přístupy k vymezení a strukturaci didaktiky technických předmětů jako vědecké a studijní disciplíny [Selected Issues in Didactics of Technical Subjects: Didactic Approaches to Defining and Structuring Technical Subjects As a Scientific and Academic Discipline]. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 4, č. 1, s. 23–44.
DOI: http://dx.doi.org/10.11118/lifele2014040123

Abstrakt: Vybrané otázky didaktik odborných technických předmětů: přístupy k vymezení a strukturaci didaktiky technických předmětů jako vědecké a studijní disciplíny. Předložená přehledová studie si klade za cíl prezentaci výsledků práce a výzkumu autorů v oblasti vymezení a strukturace didaktiky technických předmětů se zaměřením na středoškolské technické vzdělávání. Globálním cílem je přispět do problematiky didaktiky technických předmětů v uvedené oblasti. Po vymezení řešeného problému se věnujeme aktuálnímu stavu daného problému, širším souvislostem dané problematiky a pojetí didaktiky technických předmětů s vyvozením vlastních závěrů a stanovisek. Výsledek může posloužit oborovým didaktikům technických i přírodovědných předmětů v této oblasti jako inspirace pro jejich práci. Může však posloužit i oborovým didaktikům jiných předmětů i studentům učitelství odborných předmětů a praktického vyučování pro střední odborné školy. Kritickou analýzou pramenů a výzkumy v této oblasti jsme dospěli k vlastním závěrům v oblasti vymezení této oborové didaktiky, které ve studii prezentujeme.  

Klíčová slova: oborové didaktiky, didaktika technických předmětů, fundovanost a vědeckost didaktiky technických předmětů, interdisciplinarita didaktiky technických předmětů

 

Teoretická studie
Stáhnout

KOSTURKOVÁ, M. 2014. Úroveň kritického myslenia študentov odboru Vychovávateľstvo [The Level of Critical Thinking in Students of Education]. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 4, č. 1, s. 45–61.
DOI: http://dx.doi.org/10.11118/lifele2014040145

Abstrakt: Úroveň kritického myslenia študentov odboru Vychovávateľstvo. Schopnosť kriticky myslieť sa považuje za dôležitú kľúčovú kompetenciu 21. storočia. V rámci Slovenskej republiky absentovali empirické zistenia, preto cieľom práce bolo urobiť výskum zameraný na zistenie úrovne kritického myslenia študentov vychovávateľstva. Štatistické údaje sme získali analýzou Watson-Glaserovho testu hodnotenia kritického myslenia na dostupnej výberovej vzorke 116 študentov vychovávateľstva Fakulty humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity v Prešove.

Kľúčové slová: kritické myslenie, vychovávateľ, úroveň kritického myslenia

 

Empirická studie
Stáhnout

PASTERNÁKOVÁ, L. 2014. Hodnotová preferencia žiakov staršieho školského veku zo Slovenska a Česka [Value Preferences of Czech and Slovak Students of Older School Age]. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 4, č. 1, s. 62–73.
DOI: http://dx.doi.org/10.11118/lifele2014040162

Abstrakt: Hodnotová preferencia žiakov staršieho školského veku zo Slovenska a Česka. Potreba skúmať hodnotové orientácie vyplynula u nás z aktuálnych požiadaviek praxe. V súčasnosti sa paradigma výchovy a vzdelávania mení. Rozpory dnešnej civilizácie sa prirodzene odrážajú i v systéme výchovy a vzdelávania na celom svete. Kríza súčasnej civilizácie a súčasných systémov výchovy a vzdelávania má základ v kríze hodnotových sústav, v kríze hodnotových orientácií. Hodnotové orientácie predstavujú významný regulátor sociálneho správania; keďže hodnotové orientácie ovplyvňujú prejav osobnosti v jej konaní a správaní, vo vytyčovaní a dosahovaní životných cieľov. Aj z uvedeného dôvodu je dôležité zaoberať sa touto problematikou. V našom príspevku sme sa venovali analýze výskumných zistení týkajúcich sa preferencie hodnôt u žiakov staršieho školského veku zo Slovenska a Česka.  

Klúčové slová: hodnoty, hodnotová orientácia, preferencia hodnôt

 

Empirická studie
Stáhnout

MENDELOVÁ, E. 2014. Súčasná rodina a diverzita foriem rodinného života [Contemporary Family and the Diversity of Family Life Forms]. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 4, č. 1, s. 74–92.
DOI: http://dx.doi.org/10.11118/lifele2014040174

Abstrakt: Súčasná rodina a diverzita foriem rodinného života. Slovensko (ako aj ostatné postkomunistické štáty) zažíva po roku 1989 dynamické premeny rodinného správania, čo sa odzrkadľuje aj v diverzite rodinných foriem. Dominantný typ tzv. nukleárnej rodiny tvorenej dvoma rodičmi a dieťaťom/deťmi sa v procese zmien rodinného správania rozširuje o také formy, ako je napr. rodina tvorená jednou dospelou osobou, alebo neformálne partnerské dvojice. Predkladaná vedecká štúdia má za cieľ poukázať na proces diverzifikácie rodinného správania, poskytnúť obraz o vzniku a rozširovaní nových foriem rodinného a partnerského života a zároveň analyzovať ich prípadné úskalia. Naša analýza sa venuje piatim formám rodinného, resp. partnerského života, ktoré sú typické pre súčasný vývoj a ktoré sme usporiadali vzhľadom na životný cyklus rodiny: singles, kohabitácie, manželská, jednorodičovská a rekonštruovaná rodina. V závere príspevku uvádzame odporúčania pre rodinnú a školskú výchovu v záujme skvalitnenia prípravy detí a mládeže na rodinný život.

Kľúčové slová: singles, kohabitácie, manželská rodina, jednorodičovská rodina, rekonštruovaná rodina

 

Teoretická studie
Stáhnout

Recenze

PRŮCHA, J., VETEŠKA, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2014 (P. Hlaďo)
ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2013 (D. Janderková)

 

Stáhnout

Zprávy

 

Stáhnout