Lifelong Learn. 2020, 10, 133-156
https://doi.org/10.11118/lifele20201002133
The Opinion of "Teaching of Vocational Subjects and Practical Training" Students on the Practice Teaching Process
References
1. 2012). Developing Communities of Praxis: Bridgingthe theory practice divide in teacher education. McGill Journal of Education / Revue dessciences de l’éducation de McGill, 47(3), 359–377. https:// doi.org/10.7202/1014864a.
, M. J., & Freebody, K. (
2. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman. Times Books/ Henry Holt & Co.
3. Bendl, S., & Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
4. 2016). Třídní učitel v sociálních vztazích se svými žáky: případová studie. Pedagogická orientace, 26(2), 252–271.
< , A. (https://doi.org/10.5817/PedOr2016-2-252>
5. 1981). Sozialization junger Lehrer im Beruf: Praxisschock drei Jahre später. [Professional Socialization of young teachers. The transition shock three years later.] Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie, 13, 251–262.
, H. D., Müller-Forhbrodt, G., & Cloetta, B. (
6. Edmondson, A. C. et al. (2016). Understanding psychological safety in health care and education organizations: a comparative perspective. Research in Human Development, 13(1), 65–93.
<https://doi.org/10.1080/15427609.2016.1141280>
7. 2016). Understanding Psychological Safety in Health Care and Education Organizations: a Comparative Perspective. Research in Human Development, 13(1), 65–83.
< , A. C., Higgins, M., Singer, S., & Weiner, J. (https://doi.org/10.1080/15427609.2016.1141280>
8. 2009). Profesijná zdatnosť vnímaná učiteľom: adaptácia výskumného nástroja. Pedagogická revue, 61(1–2), 19–37.
, P. (
9. Havel, J., & Janík, T. (2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
10. Hinsch, R. (1979). Einstellungswandel und Praxisschock bei jungen Lehrern, eine empirische Längsschnittuntersuchung Beltz-Forschungsberichte. Weinheim, Basel: Beltz.
11. 2008). Teachers’ work: Beginning teachers‘ conceptions of competence. Australian Educational Researcher, 35(1), 125–145.
< , H. (https://doi.org/10.1007/BF03216878>
12. Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
13. 1986). Becoming a teacher: The transition from teacher’s college to classroom life. International Review of Education, 32(4), 413–422.
< -Hayon, L., & Ben-Peretz, M. (https://doi.org/10.1007/BF00597551>
14. Linke, M. (2016). Self-efficacy a budoucí učitelé (pohledem kvalitativní a kvantitativní metodologie). Diplomová práce. Hradec Králové: Univerzita v Hradci Králové. Dostupné z: https://theses.cz/id/275ijl/STAG85044.pdf.
15. 2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23, 586–601.
< , M., Korthagen, F., & Swennen, A. (https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.001>
16. Majerčíková, D. et al. (2012). Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učitelstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi. Bratislava: Univerzita Komenského.
17. 2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257–271.
, J. (
18. Mareš, J. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.
19. Mareš, J., & Gavora, P. (1999). Anglicko-český pedagogický slovník. Praha: Portál.
20. Mešková, M. (2012). Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál.
21. Müller-Fohrbrodt, G., Cloetta, B., & Dann, H. D. (1978). Der Praxisschock bei jungen Lehrern [The transition shock in beginning teachers]. Stuttgart: Klett‑Cotta.
22. Payne, M. A., & Furnham, A. (1987). Dimensions of occupational stress in West Indian secondary school teachers. British Journal of Educational Psychology, 57(2), 141–150.
<https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1987.tb03148.x>
23. Pelikán, J. (2002). Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum.
24. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika: šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál.
25. Roth, W. M., & Tobin, K. G. (2002). At the elbow of another: learning to teach by coteaching. New York, NY: Peter Lang.
26. Rýdl, K. (2000). Pojetí a formy praxe v přípravě učitelů v zahraničí. In Pedagogická konference o pedagogické praxi, záznam z jednání (s. 3–8). Praha: PedF UK.
27. 2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika, 57(4), s. 338–348.
, V. (
28. 2015). Moc v dialogickém vyučování. Pedagogická orientace, 25(1), 32–62.
< , K. (https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-32>
29. Šimoník, O. (1995). Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita.
30. Šimoník, O. (2002). Několik poznámek k problematice praktické přípravy v pregraduálním učitelském studiu. In Janík, T. Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele (s. 92–95). Brno: Katedra pedagogiky PdF MU ve spolupráci s MSD Brno.
31. 2012). Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 22(3), 387–403.
< , V. (https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-387>
32. Urbánek, P. (2002). Problematika praktické složky přípravy v učitelském vzdělávání. In Janík, T., Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele (s. 85–91). Brno: Katedra pedagogiky PdF MU ve spolupráci s MSD Brno.
33. Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
34. 1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143–178.
< , S. (https://doi.org/10.3102/00346543054002143>
35. Wiegerová, A. et al. (2013). Self-Efficacy (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo – Mladé letá.