Lifelong Learn. 2020, 10, 209-229

https://doi.org/10.11118/lifele20201002209

University Teachers and Their Reflections on Their Pedagogical Development

Barbora Nekardová

Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd, Arne Nováka 1, 602 00 Brno, Česká republika

Received November 13, 2019
Accepted May 6, 2020

References

1. Bednaříková, I. (1996). Vysokoškolský učitel a jeho pedagogická kompetence. Pedagogická orientace, 6(18–19), 143–147. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10867/9708.
2. Bayerlein, L., & McGrath, N. (2016). Collaborating for success: An analysis of the working relationship between academics and educational development professionals. Studies in Higher Education, 43, 1089–1106. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2016.1215417?src=recsys. <https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1215417>
3. Čejková, I. (2017). Vysokoškolský učitel bez učitelského vzdělání: problém, nebo výzva? Pedagogická orientace, 27(1), 160–180. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6744/pdf. <https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-160>
4. Elken, M., & Stensaker, B. (2018). Conceptualising ‘quality work’ in higher education. Quality in Higher Education, 24, 189–202. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13538322.2018.1554782. <https://doi.org/10.1080/13538322.2018.1554782>
5. Fojtů, M. (2018). Vysokoškolští pedagogové se v novém centru naučí lépe učit. Magazín M. Dostupné z: https://www.em.muni.cz/udalosti/9335-vysokoskolsti-pedagogove-se-v-novem-centru-nauci-lepe-ucit.
6. Kálmán, O., Tynjälä, P., & Skaniakos, T. (2019). Patterns of university teachers’ approaches to teaching, professional development and perceived departmental cultures. Teaching in Higher Education. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13562517.2019.1586667. <https://doi.org/10.1080/13562517.2019.1586667>
7. Karm, M., Remmik, M., & Haamer A. (2012). Combining international experience with the local context: Designing and improving instructional development in post-Soviet setting. In Simon, E., & Pleschová, G. (Eds.), Teacher Development in Higher Education: Existing Programs, Programs Impact, and Future Trends, 86–104. New York: Routledge.
8. Masarykova univerzita (2019). Výroční zpráva o činnosti, 2018. Dostupné z: https://www.muni.cz/media/3169388/mu_vzoc_2018-cz.pdf
9. Masarykova univerzita (2020). Centrum rozvoje pedagogických kompetencí. Dostupné z: https://Cerpek.muni.cz/.
10. Minett-Smith, C., & Davis, C. L. (2019). Widening the discourse on team‑teaching in higher education. Teaching in Higher Education. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13562517.2019.1577814. <https://doi.org/10.1080/13562517.2019.1577814>
11. Nekuda, J. (2019). Ukončení studia na Masarykově univerzitě – Ohlédnutí a perspektiva 2018. ESF MU, odbor pro strategii RMU Brno. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/strategie/ver/Ohlednuti_2018_zprava_final_web.pdf.
12. Nevgi, A. (2012). The influence of the research philosophy and pedagogical management decisions of the University of Helsinki on university teaching: a Longitudinal Study. In Simon, E., & Pleschová, G. (Eds.), Teacher Development in Higher Education. Existing Programs, Programs Impact, and Future Trends, 170–190. New York: Routledge.
13. Ödalen, J. et al. (2019). Teaching university teachers to become better teachers: the effects of pedagogical training courses at six Swedish universities. Higher Education Research and Development, 38(2), 339–353. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07294360.2018.1512955. <https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1512955>
14. Rektorát MUNI (2019). Motivace a očekávání studentů prvních ročníků na MUNI 2018. Zpráva z průzkumu. Odbor pro strategii RMU, Brno. Dostupné z: https://strategie.rect.muni.cz/cs/studentske-pruzkumy/bc-a-mgr-prvacimotivace-a-ocekavani.
15. Paedagogium – Centrum pedagogickcýh dovedností Univerzita Karlova (2020). Vzdělávací program pedagogických dovedností. Dostupné z: https://paedagogium.cuni.cz/PAED-7.html.
16. Pleschová, G., & McAlpine, L. (2015). Enhancing university teaching and learning through mentoring: a systematic review of the literature. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 4(2), 107 – 125. Dostupné z: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJMCE-06-2014-0020/full/html. <https://doi.org/10.1108/IJMCE-06-2014-0020>
17. Prosser, M. (2013). Quality teaching quality learning. In Salter, D. J., & Prosser, M. Cases on Quality Teaching Practises in Higher Education (26–38). Hershey, PA: Information Science Reference..
18. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál.
19. Rivetta, M. S., Rodríguez-Conde, M. J., & Migueláñez, S. O. (2018). European higher education: a comparative analysis to evaluate the pedagogical training of professors and to investigate the different models developed by universities. ACM International Conference Proceeding Series, 1021–1026. Dostupné z: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85058545968&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=Rivetta&st2=&sid=e3cd3659c5abdb961a9136e1734a7ed1&sot=b&sdt=b&sl=20&s=AUTHOR-NAME%28Rivetta%29&relpos=3&citeCnt=0&searchTerm=
20. Slavík, M. a kol. (2012). Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada Publishing.
21. Šeďová, K. et al. (2016). Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů. Studia paedagogica, 21(1), 9–34. Dostupné z: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1228/1504. <https://doi.org/10.5817/SP2016-1-2>
22. Simon, E., & Pleschová, G. (Eds.) (2012). Teacher Development in Higher Education. Existing Programs, Programs Impact, and Future Trends. New York: Routledge.
23. Šima, K., & Pabian, P. (2013). Ztracený Humboldtův ráj: ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Slon.
24. Švaříček, R. (2007). Hloubkový rozhovor. In Švaříček, R., & Šeďová, K. et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (s. 159–184). Praha: Portál.
25. Thomson, K. (2015). Informal conversations about teaching and their relationship to a formal development program: learning opportunities for novice and mid-career academics. International Journal for Academic Development, 20(2), 137–149. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1360144X.2015.1028066. <https://doi.org/10.1080/1360144X.2015.1028066>
26. Thomson, K. E., & Trigwell, K. R. (2018). The role of informal conversations in developing university teaching? Studies in Higher Education, 43(9), 1536–1547. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2016.1265498. <https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1265498>
27. Vašutová, J. (2005). Pedagogické vzdělávání vysokoškolských učitelů jako aktuální potřeba. AULA, 13(03), 73–78. Dostupné z: ftp://193.87.31.84/0037232/26-2005-3-pedagogicke-vzdelavani.pdf.
28. Vysoká škola ekonomická v Praze (2020). Kurz pro doktorandy VŠE. Dostupné z: https://kdep.vse.cz/pro-studenty/doktorske-studium/kurz-pro-doktorandyvse/.
29. Vysoké učení technické v Brně (2020). Pedagogická činnost. Dostupné z: https://www.vutbr.cz/studenti/predmety/detail/209170?apid=209170.
30. Západočeská univerzita (2020). Oddělení CŽV. Dostupné z: https://czv.zcu.cz/onas/.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive