Lifelong Learn. 2020, 10, 333-351

https://doi.org/10.11118/lifele20201003333

Intergenerational Relationships Between Preschool Children and the Elderly

Barbora Tallová

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav školní pedagogiky, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín, Česká republika

Received May 19, 2020
Accepted July 30, 2020

References

1. Alan, J. (1989). Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama.
2. Barnett, M. A. et al. (2010). Intergenerational relationship quality, gender, and grandparent involvement. Family Relations, 59 (1), 28–44. <https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2009.00584.x>
3. Becker, O. A., & Steinbach, A. (2012). Relations between grandparents and grandchildren in the context of the family system. Comparative Population Studies, 37 (3–4), 543–566.
4. Bednářová, J., & Šmardová, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
5. Benešová, R. (2010). Ageismus jako střet věkových skupin. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií.
6. Biggs, S., & Lowenstein, A. (2011). Generational Intelligence: A Critical Approach to Age Relations. Londýn: Routledge.
7. Bočková, L., & Vojtíšek, P. (2017). Potenciál starších osob a seniorů pro společnost. In Tomeš, I., Šámalová, K. et al., Sociální souvislosti aktivního stáří (s. 49–74). Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
8. Buchanan, A., & Rotkirch, A. (2018). Twenty-first century grandparents: global perspectives on changing roles and consequences. Contemporary Social Science, 13 (2), 131–144. <https://doi.org/10.1080/21582041.2018.1467034>
9. Buriánek, J. (2003). Sociologie. Praha: Fortuna.
10. Butler, R. N. (1969). Age-Ism: Another form of bigotry. Gerontologist, 9 (4), 243–246. <https://doi.org/10.1093/geront/9.4_Part_1.243>
11. Čeledová, L., Kalvach, Z., & Čevela, R. (2016). Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
12. Čevela, R., Kalvach, Z., & Čeledová, L. (2012). Sociální gerontologie: Úvod do problematiky. Praha: Grada Publishing.
13. Dvořáčková, D. (2012). Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing.
14. Dvořáčková, D. (2009). Společenské uplatnění seniorů aneb aktivní stáří. Sociální péče, 4 (4), 24–25.
15. Gualano, M. R. et al. (2018). The impact of intergenerational programs on children and older adults: a review. Int Psychogeriatr, 30 (4), 451–468. <https://doi.org/10.1017/S104161021700182X>
16. Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. 4. vyd. Praha: Portál.
17. Horáková, K., Šujanová, A., & Vidovićová, L. (2014). Mezigenerační vztahy a programy pro jejich kultivaci – přínosy a rizika. In Štěpánková, H., Höschl, C., & Vidovićová, L. et al., Gerontologie: Současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd (s. 265–284). Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
18. Hrozenská, M. et al. (2008). Sociálna práca so staršími ľuďmi a jej teoretickopraktické východiská. Martin: Osveta.
19. Jandourek, J. (2007). Sociologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál.
20. Jirásková, V. et al. (2005). Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia.
21. Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada Publishing.
22. Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
23. Kitliňská, J. (2013). Intergenerational programs implemented in the Czech Republic. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 106, 1548–1554. <https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.175>
24. Knodel, J., & Chayovan, N. (2008). Intergenerational relationships and family care and support for Thai elderly. Ageing International, 33, 15–27. <https://doi.org/10.1007/s12126-009-9026-7>
25. Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada Publishing.
26. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha: Portál.
27. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., akt. vyd. Praha: Grada Publishing.
28. Li, Y., Liu, T., Gao, Z., & He, H. (2016). The grandparent-grandchild relationship and its effects on the development of young children’s social competence. Journal of Gerontology & Geriatric Research, 5 (6). <https://doi.org/10.4172/2167-7182.1000374>
29. Mirfin-Veitch, B., Bray, A., & Watson, M. (1997). „We’re Just That Sort of Family“: Intergenerational Relationships in Families Including Children with Disabilities. National Council on Family Relations, 46 (3), 305–311. <https://doi.org/10.2307/585129>
30. Morita, K., & Kobayashi, M. (2013). Interactive programs with preschool children bring smiles and conversation to older adults: time-sampling study. BMC Geriatrics, 13. <https://doi.org/10.1186/1471-2318-13-111>
31. Mosor, E., et al. (2019). An intergenerational program based on psycho-motor activity promotes well-being and interaction between preschool children and older adults: results of a process and outcome evaluation study in Austria. BMC Public Health, 19. <https://doi.org/10.1186/s12889-019-6572-0>
32. MPSV (2014). Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí na období let 2012–2017. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
33. MPSV (nedatováno). Příklad dobré praxe – Česká republika. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Hestia_p1.pdf/65a08719-1f03-2cc3-b890-1b377f675a6e.
34. MŠMT (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
35. Palmore, E. B. (1990). Ageism: Negative and positive. New York: Springer Publishing Company.
36. Park, A-La (2015). The Effects of intergenerational programmes on children and young people. Interational Journal of School and Cognitive Psychology, 2 (1). <https://doi.org/10.4172/2469-9837.1000118>
37. Projekce obyvatelstva České republiky (2013). Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/projekce-obyvatelstva-ceske-republiky-do-roku-2100-nfu4s64b8h4.
38. Sak, P., & Kolesárová-Saková, K. (2008). Zpráva z výzkumu „Názory a postoje české populace k seniorům“. Dostupné z: http://www.insoma.cz/4_8.pdf.
39. Skropeta, C. M., Colvin, A., & Sladen, S. (2014). An evaluative study of the benefits of participating in intergenerational playgroups in aged care for older people. BMC Geriatrics, 14. <https://doi.org/10.1186/1471-2318-14-109>
40. Stašová, L., & Křišíková, E. (2014). Relationships between children and their grandparents and importance of older generations in lives of today’s families. Society, health, welfare: 4th international interdisciplinary scientific conference. Paris: EDP sciences.
41. Stelle, Ch., Fruhauf, Ch., Orel, N., & Landry-Meyer, L. (2010). Grandparenting in the 21st century: Issues of diversity in grandparent–grandchild relationships. Journal of Gerontological Social Work, 53 (8), 682–701. <https://doi.org/10.1080/01634372.2010.516804>
42. Šerák, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
43. Špatenková, N., & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada Publishing.
44. Tam, T. et al. (2006). Intergroup contact and grandparent-grandchild communication: The effects of self-disclosure on implicit and explicit biases against older people. Group Processes & Intergroup Relations, 9 (3), 413–429. <https://doi.org/10.1177/1368430206064642>
45. Tošnerová, T. (2009). Jak si vychutnat seniorská léta. Praha: Computer Press.
46. Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Grada Publishing.
47. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
48. Vidovićová, L. (2008). Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita.
49. Vidovićová, L., Galčanová, M., & Petrová Kafková, M. (2015). Význam a obsah prarodičovské role u mladých českých seniorů a seniorek. Sociologický časopis, 51 (5), 761–782. <https://doi.org/10.13060/00380288.2015.51.5.213>
50. Vidovićová, L., & Rabušic, L. (2005). Věková diskriminace – ageismus: úvod do teorie a výskyt diskriminačních přístupů ve vybraných oblastech s důrazem na pracovní trh. Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno.
51. Yasunaga, M. et al. (2016). Multiple impacts of an intergenerational program in Japan: Evidence from the Research on Productivity through Intergenerational Sympathy Project. Geriatrics & Gerontology International, 16(1). <https://doi.org/10.1111/ggi.12770>
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive