Lifelong Learn. 2021, 11, 209-224

https://doi.org/10.11118/lifele20211103209

Opinions of Students of the Teaching of Vocational Subject and Practical Training Study Programme on the Teaching Practice in the First Wave of the Coronavirus Pandemic

Alena Bendová, Marie Horáčková

Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, oddělení sociálních věd, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Česká republika

Received June 9, 2021
Accepted October 18, 2021

References

1. Bendová, A., & Horáčková, M. (2020). Pohled studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 10(2), 133–156. <https://doi.org/10.11118/lifele20201002133>
2. Bliss, T., & Reynolds, A. (2004). Quality visions and focused imagination. In Brophy, J. (Ed.), Using video in teacher education. 1st ed. Boston: Elsevier, s. 29–52.
3. Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: mapping the terrain. Educational Researcher, 33(8), 3–15. <https://doi.org/10.3102/0013189X033008003>
4. Brousseau, G. (1997). Theory of Didactical Situations in mathematics. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
5. Gärtner, H. (2007). Unterrichtsmonitoring – Evaluation eines videobasierten Qualitätszirkels zur Unterrichtsentwicklung. Münster: Waxmann.
6. Glassett, K., & Schrum, L. (2009). Teacher beliefs and student achievement in technology – rich classroom environments. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 5(2), 138–153.
7. Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
8. Hinsch, R. (1979). Einstellungswandel und Praxisschock bei jungen Lehrern, eine empirische Längsschnittuntersuchung Beltz-Forschungsberichte. Weinheim – Basel: Beltz.
9. Janík, T. Černá, M., Najvar, P., Samková, L., Rokos, L., Petr, J. (2020). Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5–31. <https://doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5>
10. Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
11. Knigge, M., & Siemon, J. (2013). Der Einsatz von Video in Forschung und Lehre hat ein neues Niveau erreicht. Group Dynamics and Organizational Consulting, 44, 241–243.
12. Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
13. Krammer et al. (2006). Learning with classroom videos: conception and first results of an online teacher-training program. Zeitschrift für Didaktik der Mathematik, 38(5), 422–432. <https://doi.org/10.1007/BF02652803>
14. Krátká, J., & Zemanová, L. (2020). Distanční výuka na druhou. Pedagogická orientace, 30(2), 249–254. <https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-249>
15. Kremer–Hayon, L., & Ben–Peretz, M. (1986). Becoming a teacher: The transition from teachers’ college to classroom life. International Review of Educattion, 32(4), 413–422. <https://doi.org/10.1007/BF00597551>
16. Mutton, T., Hagger, H., & Burn, K. (2011). Learning to plan, planning to learn: the developing expertise of beginning teachers. Teachers and Teaching, 17(4), 399–416. <https://doi.org/10.1080/13540602.2011.580516>
17. Redecker, Ch. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
18. Rosaen, Ch., Lundeberg, M., Cooper, M., Fritzen, A., & Terpstra, M. (2008). Noticing Noticing: Noticing noticing: How does investigation of video records change how teachers reflect on their experiences? Journal of Teacher Education, 59(4), 347–360. <https://doi.org/10.1177/0022487108322128>
19. Seago, N. (2004). Using video as an object of inquiry mathematics teaching and learning. In Brophy, J. (Ed.), Using video in teacher education. Amsterdam: Advances in Research on Teaching, s. 259–285.
20. Sherin, M. G. & van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers’ professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20–37. <https://doi.org/10.1177/0022487108328155>
21. UNESCO (2020a). COVID-19 educational disruption and response. Paris: UNESCO. Dostupné z: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse.
22. Usnesení vlády České republiky č. 74/2020 Sb., o přijetí krizového opatření (2020). Praha: MZDR.
23. Voda, J. (2020). Virtuální hospitace: pro řízení školy online. Dostupné z: https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/virtualni-hospitace.a-6622.html.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive