Lifelong Learn. 2022, 12, 147-178

https://doi.org/10.11118/lifele20221202167

The Use of Informal Learning in the Resocialization of Convicts in Open Prison Conditions

Jaroslav Kříž

Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra andragogiky a managementu vzdělávání, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1, Česká republika

Received August 5, 2022
Accepted November 7, 2022

References

1. Abbott, P., DiGiacomo, M., Magin, P., & Hu, W. (2018). A Scoping Review of Qualitative Research Methods Used With People in Prison. International Journal of Qualitative Methods, 17(1), 160940691880382. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/1609406918803824>
2. Andvig, E., Koffeld-Hamidane, S., Ausland, L. H., & Karlsson, B. (2020). Inmates’ Perceptions and Experiences of how They Were Prepared for Release from a Norwegian Open Prison. Nordic Journal of Criminology, 1–18. Dostupné z: <https://doi.org/10.1080/2578983x.2020.1847954>
3. Auty, K. M., & Liebling, A. (2019). Exploring the Relationship between Prison Social Climate and Reoffending. Justice Quarterly, 1–24. Dostupné z: <https://doi.org/10.1080/07418825.2018.1538421>
4. Bennett, J., & Shuker, R. (2018). Hope, Harmony and Humanity: Creating a Positive Social Climate in a Democratic Therapeutic Community Prison and the Implications for Penal Practice. Journal of Criminal Psychology, 8(1), 44 –57. Dostupné z: <https://doi.org/10.1108/JCP-06-2017-0030>
5. Biedermanová, E., & Petras, M. (2011). Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
6. Blagden, N., Winder, B., & Hames, C. (2016). ‘They Treat Us like Human Beings’: Experiencing a Therapeutic Sex Offenders Prison: Impact on Prisoners and Staff and Implications for Treatment. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 60(4), 103–119. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/0306624X14553227>
7. Colletta, N. J. (1996). Formal, Nonformal, and Informal Education. In Tuijnman, A. C. (ed.), International Encyclopedia of Adult Education and Training. Oxford: Pergamon, 22–27.
8. Connolly, K., & Granfield, R. (2017). Building Recovery Capital: the Role of Faith-Based Communities in the Reintegration of Formerly Incarcerated Drug Offenders. Journal of Drug Issues, 47(3), 370–382. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/0022042617696916>
9. Davis, L. M. et al. (2014). How Effective Is Correctional Education, and Where Do We Go from Here? The Results of a Comprehensive Evaluation. Santa Monica: RAND Corporation. Dostupné z: <https://doi.org/10.7249/j.ctt6wq8mt>
10. Dirga, L. (2016). Možnosti a úskalí vězeňské etnografie: metodologická reflexe využití Vězeňské etnografie v českém kontextu. Česká kriminologie, 2(1), 1–12.
11. Drápal, J., Jiřička, V., & Raszková T. (eds.) (2021). České vězeňství. Praha: Wolters Kluwer.
12. Ellison, M., Szifris, K., Horan, R., & Fox, C. (2017). A Rapid Evidence Assessment of the Effectiveness of Prison Education in Reducing Recidivism and Increasing Employment. Probation Journal, 64(2), 108–128. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/0264550517699290>
13. Fischer, S., & Veteška, J. (2019). Překážky resocializace v penitenciární praxi z hlediska psychologie a andragogiky – výsledky longitudinálního výzkumného šetření. In Veteška, J. (Ed.), Vzdělávání dospělých 2018 – transformace v éře digitalizace a umělé inteligence, 245–253. Praha: Česká andragogická společnost.
14. Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, Reflexivity, and “Ethically Important Moments” in Research. Qualitative Inquiry, 10(2), 261–280. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/1077800403262360>
15. Hloušková, L. (2013). Informální učení v kariéře žen. Pedagogická orientace, 23(3), 342–363. Dostupné z: <https://doi.org/10.5817/PedOr2013-3-342>
16. Hubáček, J. (2003). Výběrový slovník českých slangů. Ostrava: OU.
17. Hussain, S. T., Batool, S. H., Rehman, A. ur, Zahra, S. K., & Mahmood, K. (2022). Examining the Status of Prison Libraries Around the World: a Literature Review. IFLA Journal. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/03400352221078032>
18. Irwin, T. (2008). The “Inside” Story: Practitioner Perspectives on Teaching in Prison. The Howard Journal of Criminal Justice, 47(5), 512–528. Dostupné z: <https://doi.org/10.1111/j.1468-2311.2008.00536.x>
19. Jarvis, P. (1999). An International Dictionary of Adult and Continuing Education. London: Kogan Page.
20. Jiřička, V. (2021). Otevřená věznice v pojetí českého vězeňství. In Drápal, J., Jiřička, V., & Raszková T. (eds.), České vězeňství. Praha: Wolters Kluwer, 49– 52.
21. Kaushik, A. & Sharma, N. (2017) Human Rights of Prisoners: A Case Study of Sampurnanad Open Prison, Sanganer, Rajasthan. The International Journal of Political Science, 3(1). Dostupné z: <https://doi.org/10.21088/ijpos.2454.9371.3117.1>
22. Kříž, J., & Veteška, J. (2022). New Applied Approaches in Open Prison in Convicted Rehabilitation Process In Kříž, J., & Svobodová, Z. (Eds.), Adult Education 2021 – In Diverse Learning Environments, 123–133. Praha: Česká andragogická společnost.
23. Liebling, A., Hulley, S., & Crewe, B. (2012). Conceptualising and Measuring the Quality of Prison Life. In Gadd, D., Karstedt, S., & Messner, S. F. (Eds.), The SAGE Handbook of Criminological Research Methods, 358–372. SAGE Publications.
24. Liebling, A., Johnsen, B., Schmidt, B. et al. (2021). Where Two “Exceptional” Prison Cultures Meet: Negotiating Order in a Transnational Prison. The British Journal of Criminology, 61(1), 41–60. Dostupné z: <https://doi.org/10.1093/bjc/azaa047>
25. Livingstone, D. (1999). Exploring the Icebergs of Adult Learning: Findings of the First Canadian Survey of Informal Learning Practices. CJSAE, 13(2), 49 –72.
26. Martí, M. (2021). Prisoners in the Community: The Open Prison Model in Catalonia. Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab, 106(2), 211–231. Dostupné z: <https://doi.org/10.7146/ntfk.v106i2.124777>
27. Merriam, S. B., Caffarella, R. S. & Baumgartner, L.M. (2007). Learning in Adulthood: A Comprehensive Guide. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
28. Mishra, S., Chaudhuri, M., Dey, A. K., Tiwari, R., & Singh, R. (2021). Prison Libraries Serving the “Whole Person”: A Qualitative Study. Journal of Librarianship and Information Science, 096100062110089. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/09610006211008956>
29. Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Slon.
30. Nařízení generálního ředitele Vězeňské služby ČR 13/2016, kterým jsou stanoveny minimální standardy pro tvorbu a realizaci standardizovaných programů ve výkonu trestu odnětí svobody. Sbírka nařízení generálního ředitele Vězeňské služby České republiky.
31. Novotný, P., & Brücknerová, K. (2016). Informální mezigenerační učení v učitelských sborech: rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí. Orbis Scholae, 10(1) 11–33. Dostupné z: <https://doi.org/10.14712/23363177.2016.12>
32. Pakes, F., & Holt, K. (2017). Crimmigration and the prison: comparing trends in prison policy and practice in England & Wales and Norway. European Journal of Criminology, 14(1), 63–77. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/1477370816636905>
33. Pakes, F. (2020). Old-fashioned Nordic Penal Exceptionalism: The Case of Iceland’s Open Prisons. Nordic Journal of Criminology, 1–16. Dostupné z: <https://doi.org/10.1080/2578983x.2020.180919>
34. Patenaude, A. L. (2004). No Promises, But I’m Willing to Listen and Tell What I Hear: Conducting Qualitative Research among Prison Inmates and Staff. The Prison Journal, 84(4), 69–91. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/0032885504269898>
35. Pavlov, I., (2015). Súčasnosť a perspektívy teórie výchovy dospelých v sústave andragogických vied. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 5(1), 8–28. Dostupné z: <https://doi.org/10.11118/lifele201505018>
36. Prokopová, H. (2021). Nové přístupy v penitenciární péči – model Otevřené věznice Jiřice. (Rigorózní práce). Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/147780
37. Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing.
38. Průcha, J. (2020). Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada Publishing.
39. Průcha, J., & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing.
40. Rabušicová, M., & Rabušic, L. (Eds.) (2008). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
41. Radková, L. (2012). Jak se mluví za zdmi českých věznic. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
42. Reiter, K., Sexton, L., & Sumner, J. (2018). Theoretical and Empirical Limits of Scandinavian Exceptionalism: Isolation and Normalization in Danish Prisons. Punishment & Society, 20(1), 92–112. Dostupné z: <https://doi.org/10.1177/1462474517737273>
43. Roberts, L., & Indermaur, D. (2008). The Ethics of Research with Prisoners. Current Issues in Criminal Justice, 19(3), 309–326. Dostupné z: <https://doi.org/10.1080/10345329.2008.12036436>
44. Řiháček, T., & Hytych, R. (2013). Metoda zakotvené teorie. In Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. et al. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 44–74.
45. Schalast, N., Redies, M., Collins, M., Stacey, J., & Howells, K. (2008). EssenCES, a Short Questionnaire for Assessing the Social Climate of Forensic Psychiatric Wards. Criminal Behaviour and Mental Health, 18(1), 49–58. Dostupné z: <https://doi.org/10.1002/cbm.677>
46. Schubert, M., Pavlov, I., & Neupauer, Z. (2021). Andraogický model docility. Banská Bystrica: Belanium.
47. Smith, C., & Wincup, E. (2000). Breaking In: Researching Criminal Justice Institutions for Women. In King, R. D., & Wincup, E. (Eds.), Doing Research on Crime and Justice, 331–349. Oxford: Oxford University Press.
48. Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2021 (2022). Dostupné z: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2021.pdf
49. Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce.
50. Švaříček, R. & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
51. Temiaková, D. (2022). Prison Libraries in Slovakia as a Specific Educational Environment. In Kříž, J., & Svobodová, Z. (Eds.), Adult Education 2021 – In Diverse Learning Environments, 247–260. Praha: Česká andragogická společnost.
52. Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Karolinum.
53. Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.
54. Veteška, J. & Fischer, S. (2020). Psychologie kriminálního chování: vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada Publishing.
55. Woodall, J., Dixey, R., & South, J. (2013). Prisoners’ Perspectives on the Transition from the Prison to the Community: Implications for Settings-based Health Promotion. Critical Public Health, 23(2), 188–200. Dostupné z: <https://doi.org/10.1080/09581596.2012.732219>
56. Žukov, I., Fischer, S. & Ptáček, R. (2009). Disociální porucha osobnosti v podmínkách výkonu trestu. Česká a slovenská psychiatrie, 105(6), 250 –256.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive