Lifelong Learn. 2024, 14, 7-30

https://doi.org/10.11118/lifele20241401007

Perceived Level of Soft Skills Among the Vocational Training Teachers as Viewed by Themselves, the School Directors and Their Deputies

Alena Bendová1, Marie Horáčková2

1Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, Poříčí 997/31a, 603 00 Brno, Česká republika
2Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, Zemědělská 5, 614 00 Brno, Česká republika

Received October 30, 2023
Accepted January 25, 2024

References

1. Balcar, J., Šimek, M., & Filipová, L. 2018. Soft skills of Czech graduates. Národohospodářský obzor, 18(1), 45–60. <https://doi.org/10.2478/revecp-2018-0003>
2. Balzar, J., Karásek, Z., Šimek, M., & Hodulík, M. (2014). Metodika „Hodnocení výstupů ze vzdělání a jiných aspektů vzdělávacího procesu absolventy a zaměstnavateli“, MŠMT.
3. Baron, R., & Parker, J. D. A. (2000). The Handbook of Emotional Intelligence: Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace. San Francisco, CA: Jossey-Bass, A Wiley Company.
4. Belzer, A. (2004). It’s Not Like Normal School: the Role of Prior Learning Contexts in Adult Learning. Adult Education Quarterly. <https://doi.org/10.1177/0741713604268893>
5. Berková, K., Frendlovská, D., & Kubišová, A. (2021). Modely hodnocení rozvoje profesních a měkkých kompetencí v sekundárním vzdělávání. Praha: Extrasystém.
6. Cimatti, B. (2016). Definition, Development, Assessment of Soft Skills and their Role for the Quality of Organisations and Enterprises. International Journal of Quality Research, 10(1), 97–130.
7. Collet, C., Hine, D., & du Plessis, K. (2015). Employability Skills: Perspectives from a Knowledge-intensive Industry. Education & Training, 57(5), 532 –559. <https://doi.org/10.1108/ET-07-2014-0076>
8. Conger, J. A. (1998). The Necessary Art of Persuasion. Harvard Business Review, květen. Dostupné z: https://hbr.org/1998/05/the-necessary-art-of-persuasion.
9. Daigeler, T. (2008). Vedení lidí v kostce: techniky vedoucí k úspěchu. Praha: Grada Publishing.
10. DeVito, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing.
11. Fleischmann, E. M. (2013). Soft Skills of Excellent Teachers in Diverse South African Schools in the Western Cape. Stellenbosch: Stellenbosch University.
12. Gillernová, I., & Krejčová, L. a kol. (2003). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing.
13. Gillernová, I., & Šírová, E. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing.
14. Goleman, D. (2000). Práce s emoční inteligencí: jak odstartovat úspěšnou kariéru. Praha: Columbus.
15. Grisi, C. G. A. (2014). Soft Skills: A Close Link between Enterprises and Ethics. „Speech at Soft Skills and their Role in Employability: New Perspectives in Teaching, Assessment and Certification“. In Cimatti, B. (2016), Definition, Development, Assessment of Soft Skills and their Role for the Quality of Organisations and Enterprises. International Journal of Quality Research, 10(1), 97–130.
16. Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
17. Hattie, J. A. C. (2015). The Applicability of Visible Learning to Higher Education. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 79–91. <https://doi.org/10.1037/stl0000021>
18. Heinová, H., et al. (2008). Rozvoj lidských zdrojů sociálních partnerů a motivace pro další vzdělávání. Praha: Educa Service.
19. Helus, Z. (2001). Alternativní pohled na kompetence učitelů. In Walterová, E. (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl, 44–49. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
20. Hroník, F. (2007). Hodnocení pracovníků. Praha: Grada Publishing.
21. Kratochvílová, J., & Svojanovský, P., et al. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita.
22. Lavilles, H. L., & Robles, A. C. (2017). Teachers’ Soft Skills Proficiency Level and School Performance of Selected Schools in Sultan Kudarat Division. Journal of Advances in Humanities and Social Sciences, 3(1), 10–28.
23. Matteson, M., Andreson, L. & Boyden, C. (2016). Soft Skills: A Phrase in Search of Meaning. Portal Libraries and the Academy, 16(1).
24. Melser, N. A. (2019). Teaching Soft Skills in a Hard World: A Guide for Beginning Teachers. Lanham Maryland.
25. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství: společné profesní kompetence. Dostupné z: http://www.msmt.cz.
26. Národní soustava povolání (2017). CDK/Měkké kompetence. Dostupné z: https://cdk.nsp.cz/mekke-kompetence-v1.2.
27. Pachauri, D. & Yadav, A. (2014). Importance of Soft Skills In Teacher Education Programme. International Journal of Education Research and Technology, 5(1), 22–25.
28. Peddle, M. T. (2000). Frustration at the Factory: Employer Perceptions of Workforce. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/228599830_Frustration_at_the_Factory_Employer_Perceptions_of_Workforce_Deficiencies_and_Training_Needs.
29. Peters-Kühlinger, G., & Friedel, J. (2007). Komunikační a jiné „měkké“ dovednosti. Praha: Grada.
30. Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing.
31. Robles, M. M. (2012). Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today’s Workplace. Business Communication Quarterly, 75(4), 453-465. <https://doi.org/10.1177/1080569912460400>
32. Spilková, V. (1996). Východiska vzdělávání učitelů primárních škol. Pedagogika, 2(5).
33. Spilková, V., & Vašutová, J., et al. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
34. States, J., Detrich, R., & Keyworth, R. (2018). Overview of Teacher Soft Skills. Oakland, CA: The Wing Institute.
35. Švec, V. (2002). Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido.
36. Tabieh, A. A. S, Abuzagha, H. Y., & Al Ghou, K. A. (2021). In-demand Soft Skills and Employability during and Post COVID-19: Evidence from EFL Teachers. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(4), s. 219–229.
37. Tomková, A. a kol. (2012). Rámec profesních kvalit učitele: hodnotící a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
38. Touloumakos, A. K. (2020). Expanded Yet Restricted: A Mini Review of the Soft Skills Literature. Front. Psychol., 11: 2207. <https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02207>
39. Vališová, A., & Kasíková, H. a kol. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.
40. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
41. Walterová, E. (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive