Lifelong Learn. 2019, 9, 7-22

https://doi.org/10.11118/lifele20190902007

Imagery as a Form of Learning and a Mean of Acquiring New Skills and Experience

Veronika Kavková

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta logistiky a krizového řízení, Ústav krizového řízení, Studentské náměstí 1532, 686 01 Uherské Hradiště, Česká republika

Received January 30, 2019
Accepted June 4, 2019

References

1. AINSCOE, M., & HARDY, L. (1987). Cognitive warm-up in a cyclical gymnastics skill. International Journal of Sport Psychology, 18(4), 269-275.
2. AMASIATU, A. N. (2013). Mental imagery rehearsal as a psychological technique to enhancing sports performance. Mental Imagery Research, 1(2), 69-77. Dostupne z: http://www.erint.savap.org.pk/PDF/Vol.l(2)/ERlnt.2013(1.2-07).pdf
3. BOORSTINE, D. J. (1996). Člověk tvůrce: Historie lidské imaginace. Praha: Knižní klub.
4. BORECKÝ, V. (2005). Imaginace, hra a komika. Praha: Triton.
5. BUZAN, T. (2011). Mind Mapping [online], [cit. 2018-06-21]. Dostupne z: http://www.tonybuzan.com/about/mind-mapping/
6. CABEZA, R., & KINGSTONE, A. (2006). Handbook of functional neuroimaging of cognition. London: MIT Press.
7. CLEMENTS, M. A. (1981). Spatial Ability, Visual Imagery, and Mathematical Learning. Educational Studies in Mathematics, 12(3), 267-299. DOl: https://doi.org/10.1007/BF00311060
8. CONNOR, M., & POKORA, J. (2012). Coaching and mentoring at work: Developing effective practice. Berkshire: McGraw-Hill Education.
9. COSTANDI, M. (2016). If you can't imagine things, how can you learn? The Guardian, 4. cervna. Dostupné z: https://www.theguardian.com/education/2016/jun/04/aphantasia-no-visual-imagination-impact-learning
10. CUMMING, J., HALL, C., & SHAMBROOK, C. (2004). The influence of an imagery workshop on athletes' use of imagery. Athletic insight, 6(1), 52-73. Retrieved 16. 4. 2017 from WWW: http://www.athleticinsight.com/Vo16Issl/ImageryPDF.pdf
11. ČAČKA, O. (1999). Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk.
12. ERNEST, C. H., & PAIVIO, A. (1971). Imagery and verbal associative latencies as a function of imagery ability. Canadian Journal of Psychology/Revue canadienne de psychologie, 25(1), 83-90. <https://doi.org/10.1037/h0082371>
13. ESTES, D. (1994). Young children's understanding of the mind: Imagery, introspection and some implications. Journal of Applied Developmental Psychology, 15(4), 529-548. <https://doi.org/10.1016/0193-3973(94)90021-3>
14. FELTZ, D. L., & LANDERS, D. M. (1983). The effects of mental practice on motor skill learning and performance: A meta-analysis. Journal of sport psychology, 5(1), 25-57. <https://doi.org/10.1123/jsp.5.1.25>
15. FOURNIES, F. F. (2000). Coaching for improved work performance. Revised edition. New York: McGraw Hill.
16. FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., & MARTIN, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: Praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
17. GIACOBBI, P., DREISBACH, K. A., THURLOW, N. M., ANAND, P., & GARCIA, F. (2014). Mental imagery increases self-determined motivation to exercise with university enrolled women: A randomized controlled trial using a peer-based intervention. Psychology of Sport and Exercise, 15(4), 374-381. <https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.03.004>
18. GUILLOT, A., & COLLET, C. (2008). Construction of the motor imagery integrative model in sport: A review and theoretical investigation of motor imagery use. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 31-44. <https://doi.org/10.1080/17509840701823139>
19. HALE, B. D. (1994). Imagery perspectives and learning in sports performance. In SHEIKH, A. A., & KORN, E. R. (Eds.), Imagery in sports and physical performance (s. 75-96). Farmingdale: Baywood.
20. HALL, C. R., RODGERS, W. M., & BARR, K. A. (1990). The use of imagery by athletes in selected sports. The Sport Psychologist, 4(1), 1-10. <https://doi.org/10.1123/tsp.4.1.1>
21. HARTL, P. HARTLOVÁ, H. (2004). Psychologický slovník Praha: Portál.
22. HERMOCHOVÁ, S. (1994). Hry pro život 1. Praha. Portál.
23. HILSKÁ, V. (2013). Zlatý fond her IV: Hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
24. CHOUTKA, M., BRKLOVÁ, D., VOTÍK, J. (1999). Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: Západočeská univerzita.
25. CHYTILOVÁ, L. (2005). Dobrodružné aktivity ve výchově a vzdělávání. Gymnasion, 4-5(3), 9-18.
26. JELÍNEK, M., & KUCHAŘ, J. (2007). Úspěch a jeho spirituální dimenze. Praha: Eminent.
27. JIRÁSEK, I. (2004). Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 1(1), 6-16.
28. KASTOVÁ, V. (2010). Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. 2. vyd. Praha: Portál.
29. KIRSCH, I., WOLPIN, M., & KNUTSON, J. L. (1975). A comparison of in vivo methods for rapid reduction of "stage-fright" in the college classroom: A field experiment. Behavior Therapy, 6(2),165-171. <https://doi.org/10.1016/S0005-7894(75)80137-7>
30. KOCH, I., KELLER, P., & PRINZ, W. (2004). The ideomotor approach to action control: Implications for skilled performance. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 2(4),362-375. <https://doi.org/10.1080/1612197X.2004.9671751>
31. KOSSLYN, S. M. (1996). Image and brain: The resolution of the imagery debate. London: MIT Press.
32. KRATOCHVÍL, S. (2006). Základy psychoterapie. Portál.
33. KUBRICKÝ, J. (2013). Kompetence učitele k hodnocení a využití www stránek pro výuku. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
34. LANIUS, R. A., BRAND, B., VERMETTEN, E., FREWEN, P. A., & SPIEGEL, O. (2012). The dissociative subtype of posttraumatic stress disorder: Rationale, clinical and neurobiological evidence, and implications. Depression and anxiety, 29(8), 701-708. <https://doi.org/10.1002/da.21889>
35. LEUNER, H., & WILKE, E. (2007). Katatymně imaginativní psychoterapie. Praha: Portál.
36. LINHART, J. (1982). Základy psychologie učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
37. MALŮŠ, M., KUCSEROVÁ, M., ČECHOVÁ, P., ČIKASOVÁ, K., ]ARKULIŠ, V, VAVŘINA, Z., ŠVORC, P. (2016). Experimentální studie kognitivních a psychofyziologických procesů v podmínkách krátkodobých pobytů chamber REST 2015-2016. In MAIEROVÁ, E., VIKTOROVÁ, L., & DOLEJŠ, M. (Eds.), PhD existence 2016. Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků (s. 34-40). Olomouc: Univerzita Palackého.
38. MARTIN, K. A., & HALL, C. R. (1995). Using mental imagery to enhance intrinsic motivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 17(1), 54-69. <https://doi.org/10.1123/jsep.17.1.54>
39. MARTIN, K. A., MORITZ, S. E., & HALL, C. R. (1999). Imagery use in sport: A literature review and applied model. The Sport Psychologist, 13(3), 245-268. <https://doi.org/10.1123/tsp.13.3.245>
40. MEZIROW, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 1997(74), 5-12. Dostupné z: https://www.learning-theories.com/transformative-learning-theory-mezirow.html
41. MILLER, A. I. (2012). Insights of Genius: Imagery and creativity in science and art. New York: Springer Science & Business Media.
42. MORRIS, T., SPITTLE, M., WATT, A. P. (2005). Imagery in sport. Champaign: Human Kinetics.
43. MÜLLER, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice: Teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého.
44. MURPHY, S. M. (1990). Models of imagery in sport psychology: A review. Journal of Mental Imagery, 14(3-4), 153-172.
45. MURPHY, S. M. (1994). Imagery interventions in sport. Medicine & Science in Sports & Exercise, 26(4), 486-494. <https://doi.org/10.1249/00005768-199404000-00014>
46. NORTON, G. R., MACLEAN, L., & WACHNA, E. (197S). The use of cognitive desensitization and self-directed mastery training for treating stage fright. Cognitive Therapy and Research, 2(1),61-64. <https://doi.org/10.1007/BFOII72513>
47. PAIVIO, A. (2006). Dual Coding Theory And Education. Dostupné z: http://www .csuchico.edu/nschwartz/paivio.pdf
48. PELÁNEK, R. (200S). Příručka instruktora zážitkových akcí: Praktická příručka instruktora. Praha: Portál.
49. PLHÁKOVÁ, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
50. PRESSLEY, M. (1977). Imagery and children's learning: Putting the picture in developmental perspective. Review of Educational Research, 47(4), 585-622. <https://doi.org/10.3102/00346543047004585>
51. REBER, A. S., & REBER, E. S. (2001). Penguin dictionary of psychology. London: Penguin Books.
52. SINGER, R., HAUSENBLAS, H., & JANELLE, CH. M. (2001). Handbook of Sport Psychology. Toronto: John Wiley & Sons.
53. SPOUSTA, V. (2017). Psychologické aspekty vizualizace. Pedagogická orientace, 14(4), 51-56.
54. STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
55. SUEDFELD, P., RANK, A. D., & MALUS, M. (201S). Spontaneous Mental Experiences in Extreme and Unusual Environments. In CHRISTOFF, K. & FOX, K. C. R. (Eds.), The Oxford Handbook of Spontaneous Thought: Mind-Wandering, Creativity, and Dreaming (s. 544-575). New York: Oxford University Press.
56. SVOBODA, M. (2001). Imaginativní metody v psychoterapii. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, 49(5), 27-34. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/114376/P_Psychologica_05-2001-1_4.pdf?sequence=1
57. TAYLOR, S. E., PHAM, L. B., RIVKIN, I. D., & ARMOR, D. A. (199S). Harnessing the imagination: Mental simulation, self-regulation, and coping. American Psychologist, 53(4), 429-439. <https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.4.429>
58. VYMĚTAL, J. (2004). Obecná psychoterapie. Praha: Grada.
59. WATT, A. P., MORRIS, T., & ANDERSEN, M. B. (2004). Issues in the development of a measure of imagery ability in sport. Journal of Mental Imagery, 28(3), 149-180.
60. WEINBERG, R. (2008). Does imagery work? Effects on performance and mental skills. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity, 3(1), 57-84. <https://doi.org/10.2202/1932-0191.1025>
61. WEINBERG, R. S., & GOULD, D. (2003). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics.
62. WHITMORE, J. (2014). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti: metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press.
63. WHITWORTH, L., KIMSEY-HOUSE, H., & SANDAHL, P. (1998). Co-active coaching: New skills for coaching people toward success in work and life. Palo Alto: Davies-Black.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive