Lifelong Learn. 2019, 9, 23-42

https://doi.org/10.11118/lifele20190903023

Organized Learning as a Factor of Stimulation and Satisfaction in the Life of Older Adults

Oldřich Čepelka

Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Luční 688, 463 42 Hodkovice n. M., Czech Republic

Received January 10, 2019
Accepted September 8, 2019

References

1. ADAMEC, P., & KRYŠTOF, D. (Eds.) (2011). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku ČR/Masarykova univerzita.
2. AVRAMOVÁ, D., & MAŠKOVÁ, M. (2003). Active ageing in Europe. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
3. BARTOŠOVÁ, T. (2012). Možnosti vzdělávání seniorů. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta. Vedoucí práce: H. Pinkavová.
4. BENEŠOVÁ, D. (2014). Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
5. BLAHOVÁ, R. (2012). Motivace vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, možnosti a aspekty jejich edukace. Diplomová práce. Vedoucí práce: J. Tomanová. Olomouc: Univerzita Palackého.
6. BÖRSCH-SUPAN, A. (2018). Survey of health, ageing and retirement in Europe (SHARE), Wave 6. Release version: 6.1.1. SHARE-ERIC. Data set.
7. Český statistický úřad (2013). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2011. Praha: Český statistický úřad.
8. Český statistický úřad (2017). Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci za období 2017. Praha: Český statistický úřad.
9. Český statistický úřad (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.
10. DEBATS, D. L. H. M. (1996). Meaning in life: psychometric, clinical and phenomenological aspects. Groningen: University of Groningen. Dostupné z: http://www.rug.nl/research/portal.
11. FRANKL, V. E. (1994). Úvod do logoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství. Cit. dle Klevetová, 2008.
12. FREYMARK, O. (2011). Dostupné z: http://www.efos-europa.eu/articles/.
13. JANIŠ, K., & SKOPALOVÁ, J. (2016). Volný čas seniorů. Praha: Grada.
14. KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK, R., ZAVÁZALOVÁ, H., SUCHARDA, P. & KOL. (2004). Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing.
15. KLEVETOVÁ, D., & DLABALOVÁ, I. (2008). Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada.
16. KLUGEROVÁ, J., & KARKOŠOVÁ, M. (2010). Úloha akademických poradenských zařízení ve vzdělávání seniorů (s. 109-114). In Sborník příspěvků iniciovaných mezinárodními "double" konferencemi Vysokoškolské studium bez bariér a Handicap v letech 2009 a 2010. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
17. KOZÁKOVÁ, Z., & MÜLLER, O. (2006). Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého.
18. LENEHAN, M. E. ET AL. (2015). Sending your grandparents to university increases cognitive reserve: The Tasmanian healthy brain project. Neuropsychology, 30(5), 525-531. Dostupné z: http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037/neu0000249. <https://doi.org/10.1037/neu0000249>
19. LIVEČKA, E. (1979). Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací.
20. MADSEN, K. B. (1979). Moderní teorie motivace. Praha: Academia.
21. MASLOW, A. H. (1970). Motivation and personality. 2. vyd. (1. vyd. 1954). New York: Harper & Row.
22. MATĚJKOVÁ, T. (2014). Vzdělávání seniorů v organizacích občanské společnosti v České republice. Diplomová práce. Vedoucí práce: D. Moree. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitnich studií.
23. MÁTL, O. (Ed.) (2013). Jak v České republice stárnout aktivně a zdravě? Strategický plán projektu FRAM. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií. Dostupné na: http://www.framprojekt.eu/vystupy-projektu?item=86.
24. Memorandum on lifelong learning: Commission staffworking paper (2000). Dostupné z: http://bit.ly/2.APIaKK. Cit. dle českého překladu dostupného z: http://www.nuv.cz/vystupy/zpravodaj-priloha-ii-2001.
25. MÜHLPACHR, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita.
26. Nařízení vlády č. 275(2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-275#f5875039.
27. NEŠPOROVÁ, O., SVOBODOVÁ, K., & VIDOVIĆOVÁ, L. (2008). Zajištění potřeb seniorů s důrazem na roli nestátního sektoru. Praha: VÚPSV.
28. ONDRÁKOVÁ, J. ET AL. (2012). Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
29. PETŘKOVÁ, A., & ČORNANIČOVÁ, R. (2004). Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
30. PRŮCHA, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
31. RABUŠICOVÁ, M. ET AL. (2016). Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
32. Sborník příspěvků z mezinárodní konference "Vzdělávání - součást života seniorů 21. století". (2010) [CD-ROM]. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
33. Strategie celoživotního učení ČR (2007). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
34. ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
35. ŠERÁK, M. (2013). System of education of older adults in the Czech Republic. In KOCIANOVÁ, R. ET AL. Analysis and comparison of forms and methods for the education of older adults in the V4 countries. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
36. ŠPATENKOVÁ, N. & SMÉKALOVÁ, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
37. TESAŘÍKOVÁ ČERMÁKOVÁ, K., & ŠNAJDROVÁ, M. (2016). Neziskový sektor a jeho participace na edukaci seniorů v České republice. In TOMCZYK, Ł., ŠPATENKOVÁ, N., & HATÁR, C. Edukacja seniorów w różnych perspektywach, uwarunkowaniach oraz doświadczeniach (s. 127-142). Kraków - Nitra - Olomouc: Uniwersytet pedagogiczny w Krakowie.
38. VETEŠKA, J. (2017). Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. vyd. Praha: Česká andragogická společnost.
39. VITELLI, R. (2016). Education and the aging brain: can lifelong education be used to hold off cognitive decline in older adults? Psychology Today [online]. Dostupné z: http://bit.ly/2oPu3M5.
40. VYSKOČIL, M. (2014). Sociální podnikání: podklad pro koncepci politiky vlády vůči NNO do roku 2020. Dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rnno/dokumenty/dilci-studie-ke-statni-politice-vuci-nno-na-leta-2015-2020-124147/.
41. WHO (2002). Active ageing: A policy framework. Geneva: World Health Organization.
42. WHO (2015). Report on healthy ageing. Geneva: World Health Organization.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive