Lifelong Learn. 2020, 10, 25-55
https://doi.org/10.11118/lifele20201001025
Collaboration Development of Teachers and Teaching Assistants – Action Research
References
1. Anyon, Y., Bender, K., Kennedy, H., & Dechants, J. (2018). A systematic review of youth participatory action research (YPAR) in the United States: Methodologies, youth outcomes, and future directions. Health Education & Behavior, 45(6), 865–878.
<https://doi.org/10.1177/1090198118769357>
2. Baum, T. (2009). Umění přátelského řešení konfliktů. Praha: Portál.
3. Black, F. V. (2019) Collaborative inquiry as an authentic form of professional development for preschool practitioners. Educational Action Research, 27(2), 227–247.
<https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1452770>
4. Cloud, H., & Townsend, J. (2017). Hranice. Bratislava: Porta Libri.
5. Česká školní inspekce (2018). Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání v období 1. pololetí školního roku 2017/2018: tematická zpráva. Praha: ČŠI.
6. DeLuca, D., & Kock, N. (2007). Publishing information systems: Action Research for a positivist audience. Communications of the AIS, 19(10), 1–30.
<https://doi.org/10.17705/1CAIS.01910>
7. Elliott, J. (1981). Action-research: a framework for self-evaluation in schools. Cambridge: Cambridge Institute of Education.
8. Ferrance, E. (2000). Action research. Providence, USA: Northeast and Islands Regional Educational Laboratory at Brown University.
9. Fontana, D. (2016). Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. Praha: Portál.
10. Friend, M., & Cook, L. (2007). Collaboration skills for school professionals (5thed.) Boston: Pearson Education.
11. 2010). Upward spirals of positive emotions counter downward spirals of negativity: insights from the broaden-and-build theory and affective neuroscience on the treatment of emotion dysfunctions and deficits psychopathology. Clinical Psychology Review, 30(7), 849–864.
< , E. L., Fredrickson, B. L., Kring, A. M., Johnson, D. P., Meyer, P. S., Penn, D. L. (https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.03.002>
12. Grundy, D. (1995). Knowing-in-action: the new scholarship requires a new epistemology. Change, 27, 26–34.
<https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544673>
13. Halliday, J. A., Kern, L. M., Garret, D. K., & Turnbull, D. A. (2019). The student voice in well-being: a case study of participatory action research in positive education. Education Action Research, 27(2), 173–196.
<https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1436079>
14. Hartl, P,. & Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník: třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál.
15. Hickson, A. (2000). Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
16. Horáčková, I. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Praha: Nakladatelství Dr. Josefa Raabe.
17. Janík, T. (2002). Akční výzkum jako cesta k získávání sebereflexivní kompetence. In Švec, V. (ed.), Profesní růst učitele: sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj.
18. Janík, T. (2004). Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In Maňák, J., & Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu (s. 51–68). Brno: Paido.
19. Kolář, J. (2013). Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita.
20. Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner. Geelong, Victoria: Deakin University Press.
21. Kendíková, J. (2017). Inkluzivní vzdělávání: asistent pedagoga. Praha: Nakladatelství Dr. Josefa Raabe.
22. Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén.
23. Lleó, A., Agholor, D., Serrano, N., & Prieto-Sandoval, V. (2018). A mentoring programme based on competency development at a Spanish university: an action research study. European Journal of Engineering Education, 43(3), 706–724.
<https://doi.org/10.1080/03043797.2017.1415298>
24. Manfra, M. (2009). The middle ground in action research: integrating practical and critical inquiry. Journal of Curriculum & Instruction, 3(1), 32–46.
<https://doi.org/10.3776/joci.2009.v3n1p32-46>
25. Messiou, K. (2019). Collaborative action research: facilitating inclusion in schools, Educational Action Research, 27(2), 197–209.
<https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1436081>
26. Michalík, J., (ed.) (2015). Sborník příspěvků z konference projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR 2015. Olomouc: UPOL.
27. MŠMT (2018). Hlavní závěry analýzy implementace společného vzdělávání v období 1. 9. 2016 – 31. 10. 2017. Praha: MŠMT.
28. Němec, Z. et al. (2014). Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola.
29. 2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300–308.
, D. (
30. 1998). Field trial of a diagnostic axis for defense mechanisms for DSM-IV. Journal of Personality Disorders, 12(1), 56–68.
< , J. C., Hoglend, P., Shear, K., Vaillant, G. E., Horowitz, M., Kardos, M. E., & Kagan, D. (https://doi.org/10.1521/pedi.1998.12.1.56>
31. Seymour-Rolls, K., & Hughes, I. (1999). Participatory action research: Getting the job done. Action Research Electronic Reader. Dostupné z: http://www.aral.com.au/arow/rseymour.html.
32. Valentová, I. et al. (2015). Analýza získaných zkušeností z pilotního ověření systému metodického vedení asistentů pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
33. Walterová, E. (1995). Akční výzkum v podmínkách české školy. In Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách: sborník z 3. konference ČAPV (s. 24-29). Brno: ČAPV a ÚPV FF MU.
34. 1985). When teachers are researchers, teaching improves. Journal of Staff Development, 6(2), 118–127.
, H. (
35. Willis, J., & Edwards, L. C. (2014a). Theoretical foundations for the practice of action research. In Willis, J., & Edwards, L. C. (ed.), Action Research: Models, Methods, and Examples (s. 21–43). USA: Information Age Publishing.
36. Willis, J., & Edwards, L. C. (2014b). Varieties of action research. In Willis, J., & Edwards, L. C. (ed.), Action Research: Models, Methods, and Examples (s. 45–94). USA: Information Age Publishing.