Lifelong Learn. 2021, 11, 147-171

https://doi.org/10.11118/lifele20211102147

Didactics in Vocational Education in the Czech Republic – Current Situation and Perspectives

Pavel Pecina, Peter Marinič

Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání, Poříčí 623/7, 603 00 Brno, Česká republika

Received February 12, 2020
Accepted June 21, 2021

References

1. Baráková, J. (2019). Návrh začlenění problematiky Průmysl 4.0 do výuky oboru Nabytkářská a dřevařská výroba. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
2. Berková, K., Novák, J. & Pasiar, L. (2018). Modernizace ekonomického vzdělávání v kontextu taxonomií výukových cílů. Prostějov: Computer Media.
3. Berková, K. & Fišerová, M. (2014). Cvičná firma: studijní opora. 1. vyd. Brno: Tribun EU.
4. Berková, K. (2016). Didaktika účetnictví – vybrané problémy. Rozvoj myšlení v taxonomii podle Blooma. 1. vyd. Praha: Oeconomica.
5. Berková, K. et al. (2016). Případové studie a didaktické ekonomické hry aneb jak motivovat studenty k ekonomickým předmětům. Praha: Oeconomica.
6. Cichá, M., & Dorková, Z. (2006a). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého.
7. Cichá, M., & Dorková, Z. (2006b). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého.Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing.
8. Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého.
9. Dostál, J., & Kožuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výzkum. Olomouc: Univerzita Palackého.
10. Dostál, J. et al. (2017). Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc: Univerzita Palackého.
11. Ďuris, M., Stebila, J., & Žáčok, L. (2011). Didaktika odborných predmetov 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella v Banskej Bystrici.
12. Formanová, L. (2017). Význam a využití didaktických her a didaktických pomůcek ve výuce účetnictví. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
13. Friedmann, Z., & Pecina, P. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Brno: Masarykova univerzita.
14. Havlíčková, N. (2019). Návrh učebního textu pro žáky do výuky odborného předmětu v oboru číšník/servírka. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
15. Honzíková, J., & Sojková, M. (2014). Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita.
16. Honzíková, J., & Sojková, M. (2016). Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita.
17. Hrmo, R. et al. (2005). Didaktika technických predmetov. Bratislava: Slovenská technická univerzita.
18. Hrmo, R., & Krpálková, K. (2010). Zvyšovanie kvality vyučovacieho procesu. Bratislava: Slovenská technická univerzita.
19. Hrmo, R., Škrabánková, J., Kučerka, D., & Kmec, J. (2016). Kľúčové kompetencie v technických a prírodovedeckých predmetoch. Varšava: Hrmo, R., & Turek, I. (2003). Klúčové kompetencie I. Bratislava: Slovenská technická univerzita.
20. Janík, T. et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita.Kolektiv autorů (2008). Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NUOV.
21. Kotoučková, H. (2017). Specifika didaktických pomůcek ve vzdělávání zdravotnických oborů. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita.
22. Králová, A. (2013). Didaktika základů ekonomiky. Praha: Nakladatelství Oeconomica.
23. Králová, A., et al. (2014). Teoretické aspekty racionalizace ekonomického vzdělávání. 1. vyd. Praha : Press21.
24. Krpálek, P., & Krpálková Kremlová, K. (2012). Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Nakladatelství Oeconomica.
25. Krpálek, P., & Krpálková Kremlová, K. (2017). Praktikum z didaktiky ekonomických předmětů. Praha: Nakladatelství Oeconomica.
26. Krpálek, P. & Krpálková Krelová, K., et al. (2018). The importance of metacognitive strategies for building competitive business competencies. Journal of Competitiveness [online]. roč. 10, č. 3, s. 69–85. Dostupné také z: https://www.cjournal.cz/index.php?hid=clanek&bid=archiv&cid=296&cp=. [IF a AIS 2019: 3.649 | 0.000]. <https://doi.org/10.7441/joc.2018.03.05>
27. Krpálková Kremlová, K. (2019). Význam digitálnej gramotnosti v príprave budúcich učiteľov. Media4u Magazine [online]. roč. 16, č. 4, s. 10–14. Dostupné z: http://www.media4u.cz/mm042019.pdf.
28. Kropáčková, I. (2019). Aspekty tvorby výukové opory do předmětu polygrafické materiály. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
29. Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
30. Marx, P. & Nosek, J. (2018). Koncepční analytická studie pro skupinu oborů vzdělání 26 Elektrotechnika a energetika. Praha: NUV.
31. Kuchařová, V. (2017). Profesní a osobnostní specifika učitele odborných předmětů. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
32. Mařík, V., et al. (2015). Národní iniciativa PRŮMYSL 4.0. Praha: Ministerstvo průmyslu a obchodu.
33. Minxová, T. (2015). Řešení problematiky rekvalifikací v oboru kadeřník. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita.
34. Minxová, T. (2017). Využití informačních a komunikačních technologií ve vyučování oboru kadeřník. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
35. Motyková, J. & Spousta, P. (2017). Koncepční analytická studie: zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů. Praha: NUV.
36. Orbánová, D. (2011). Didaktika podnikovej ekonomiky. Bratislava: Ekonomická univerzita.
37. Ouroda, S. (2009). Oborová didaktika. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita.
38. Pasiar, L., Berková, K. et al. (2015). Osobnosť učiteľa v ekonomickom vzdelávaní. Bratislava: Ekonóm.
39. Pecina, P. (2013). Projektování a příprava výuky v odborném technickém vzdělávání na středních školách. Brno: Knopp.
40. Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: Masarykova univerzita. Pecina, P. (2019a). Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách. Učební text – v recenzním řízení. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita.
41. Pecina, P. (2019b). Didaktika praktického vyučování: výuková opora. Brno: Mendelova univerzita.
42. Pecina, P. (2020). Kvalita výuky a aktivita žáků v odborném technickém vzdělávání. Habilitační práce. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI.
43. Pincová, M. (2017). Výuka účetnictví na středních školách. Bakalářská práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
44. Realizační tým projektu (2008). Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NUV.
45. Riedl, A. (2004). Didaktik der beruflichen Bildung. München: Printservice & Decker Bokor.
46. Rotport, M., Fišerová, M., & Berková, K. (2011). Didaktika základů účetnictví. Praha: Nakladatelství Oeconomica. Rotport, M., Fišerová, M., & Berková, K. (2015). Didaktika účetnictví. Praha: Nakladatelství Oeconomica.
47. Sitná, D. (2019). Konec školní nudy didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing.
48. Slavík, M., & Miller, I. (2012). Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita.
49. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.
50. Stejskalová, P. (2013). Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita.
51. Stoklásková, A. (2019). Motivace žáků k absolvování kurzu baristiky. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
52. Stuchlíková, I., & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
53. Suchožová, E. (2014). Rozvíjanie a hodnotenie kľúčových kompetencií v edukačnom procese. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
54. Škrášková, P., & Vencovská, T. (2016). Koncepční analytická studie pro skupinu 654 – Gastronomie, hotelnictví, cestovní ruch. Praha: NUV.
55. Šulcová, J. (2019). Tvorba a ověření studijního materiálu oboru Potravinářské práce – pekař. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
56. Tináková, K. (2009). Didaktika odborného výcviku. Trnava: Materiálovotechnologická fakulta STU v Trnave.
57. Tvrzická, L. (2018). Tvorba a ověření pracovního sešitu pro výuku oboru prodavač. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
58. Vaněček, D. et al., (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.
59. Votava, J., & Slavík, M. (2011). Proměny edukační reality v zemědělských a příbuzných oborech v České republice. Praha: Česká zemědělská univerzita.
60. Zormanová, L., & Pecina, P. (2013). Seminář z didaktiky praktického vyučování pro technické obory. Brno: Masarykova univerzita.
61. Zounek, J. et al. (2016). E-LEARNING Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR.
62. https://kdep.vse.cz/o-katedre/publikace/ [online], cit. [2020-07-02].
64. https://kdep.vse.cz/veda-a-vyzkum/granty/ [online]. cit. [07-02-2020].
65. http://www.nuv.cz/vystupy [online], cit. [11-02-2020].
66. http://www.nuv.cz/t/rrvp [online], cit. [10-02-2020].
67. http://www.nuv.cz/t/rvp-os [online], cit. [19-02-2020].
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive