Lifelong Learn. 2022, 12, 33-55

https://doi.org/10.11118/lifele20221201033

Evaluation of the Studies at the University of the Third Age from the Perspectives of Its Members

Mária Zanovitová, Dominika Kalánková, Martina Lepiešová, Ivan Farský

Univerzita Komenského v Bratislave, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Ústav ošetrovateľstva, Malá Hora 5, 036 01 Martin, Slovensko

Received January 11, 2022
Accepted March 24, 2022

References

1. Adamczyk, M. (2017). University of the Third Age – a Place of Social Participationand Active Aging. Roczniki Nauk Społecznych, 9(45), 73–87. <https://doi.org/10.18290/rns.2017.45.2-5>
2. Bjursell, C. (2019). Inclusion in Education Later in Life: Why Older Adults Engage in Education Activities. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 10(3), 215–230. <https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.rela20192>
3. Buchancová, J., et al. (2017). Vzdelávanie na Univerzite tretieho veku pri JLF UK v Martine – prínos k aktívnemu starnutiu a kvalite života. In Tomášová, D., & Kováčová, K. Univerzita tretieho veku miesto inšpirácie a vzájomného učenia. Medzinárodná konferencia pri príležitosti 25. výročia založenia UTV v Košiciach (s. 13–21). Košice: Technická univerzita.
4. Čepelka, O. (2019). Organized Learning as a Factor of Stimulation and Satisfaction in the Life of Older Adults. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 9(3), 23–42. <https://doi.org/10.11118/lifele20190903023>
5. Čornaničová, R. (2007). Edukácia seniorov. Bratislava: Univerzia Komenského.
6. Drobný, T., & Šeřák, M. (2016). Senioři v muzeu. Metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum. Available from: http://www.mcmp.cz/fileadmin/user_upload/vzdelavani/metodicke_texty/MCMP_seniori_2017_web.pdf
7. Formosa, M. (2014). Four Decades of Universities of the Third Age: Past, Present, Future. Ageing and Society, 34(1), 42–66. <https://doi.org/10.1017/S0144686X12000797>
8. Gierszewski, D., & Kluzowicz, J. (2021). The Role of the University of the Third Age in Meeting the Needs of Older Adult Learners in Poland. Gerontology & Geriatrics Education, 42(3), 437–451. <https://doi.org/10.1080/02701960.2021.1871904>
9. Gracová, D. (2014). Charakteristika systému edukácie seniorov v SR so zameraním na aktívne starnutie. In Krystoň, M., Šerák, M., & Tomczyk, Ł., Nové trendy ve vzdělávání seniorů. Nowe trendy w edukacji seniorów. (s. 9–30). Banská Bystrica – Praha – Kraków: AIVD. Available from: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/8597?locale-attribute=en
10. Hansen, J.R., et al. (2019). Barriers to Age-friendly Universities: Lessons from Osher Lifelong Learning Institute Demographics and Perceptions. Gerontology & Geriatrics Education, 40(2), 221–243. <https://doi.org/10.1080/02701960.2019.1572003>
11. Határ, C. (2014). Geragogika: Vybrané kapitoly z teórie a metodiky edukácie seniorov. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
12. Hegyi, L. et al. (2012). Sociálna gerontológia. Bratislava: Herba.
13. Hošnjak, A.M., et al. (2020). Development Strategies in the Field of Lifelong Learning of Older Adults. Acta Medica Martiniana, 20(3), 122–132. <https://doi.org/10.2478/acm-2020-0014>
14. Knapík, J. (2017). Význam štúdia na univerzite tretieho veku v živote seniorov. In Husár, J., et al., Nová sociálna edukácia človeka VI. Medzinárodná interdisciplinárna vedecká konferencia (s.193–207). Prešov: PU. Available from: https://www.prohuman.sk/files/Zbornik_NSE_VI_2017.pdf
15. Krystoň, M., Šerák, M., & Tomczyk, Ł. (2014). WSTĘP. In Krystoň, M., Šerák, M., & Tomczyk, Ł., Nové trendy ve vzdělávání seniorů. Nowe trendy w edukacji seniorów. (s.7-8). Banská Bystrica – Praha – Kraków: AIVD. Available from: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/8597?localeattribute=en
16. Kutnohorská, J., & Telnarová, Z. (2018). Vzdělávaní seniorů jako součást zdravého životného štýlu. Senior’s Education as an Element of the Healthy life Style. Zdravotnícke listy, 6(4), 18–24.Available from: https://zl.tnuni.sk/fileadmin/Archiv/2018/2018-6.c.4/ZL_2018_6_4_04_Kutnohorska.pdf.
18. Nováková, D., & Lorenzová, J. (2020). Motivation of Seniors to Learn at the Universities of the Third Age. Sociální pedagogika/Social Education, 8(2), 71 – 83. <https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.05>
19. Ondráková, J. (2012). Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
20. Průcha, J., &Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. Praha: Grada.
21. Russell, C. (2007). What Do Older Women and Men Want? Gender Differences in the ‘Lived Experience’ of Aging. Current Sociology, 55(4), 173–192. <https://doi.org/10.1177/0011392107073300>
22. Selecký a kol. (2014). Univerzity tretieho veku na Slovensku. Zvolen. Technická univerzita.
23. Šeřák, M. (2014). Vybrané institucionální bariéry a jejich role v procesu edukace starších dospělých. In Krystoň, M., Šerák, M., & Tomczyk, Ł., Nové trendy ve vzdělávání seniorů. Nowe trendy w edukacji seniorów. (s.63–72). Banská Bystrica – Praha – Kraków: AIVD. Available from: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/8597?locale-attribute=en
24. Šeřák, M. (2018). Role univerzit třetího věku v širších edukačních i sociálních kontextech. Metodický portál RVP.CZ. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/21747/role-univerzit-tretiho-veku-v-sirsich-edukacnich-isocialnich-kontextech.html/
25. Špatěnková, N., & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
26. Tallová, B., & Petrová, A. (2016). Vybraná specifika institucionálního vzdělávání seniorů a charakteristika účastníků tohto vzdělávání. In Tomczyk, Ł., & Špatěnková, N., & Határ, C. Edukacja seniorów w różnych perspektywach, uwarunkowaniach oraz doświadczeniach (s. 89 –107). Kraków – Nitra – Olomouc. Available from: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/10188
27. Verešová, M., et al. (2014). Zvyšovanie kvality ďalšieho vzdelávania seniorov na univerzite tretieho veku. Nitra: UKF.
28. Veteška, J. (2016). Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive