Lifelong Learn. 2015, 5, 201-220
https://doi.org/10.11118/lifele20150502201
Elements of Cooperation and Competition in Teaching as Perceived by Secondary School Teachers
Lucie Formanová1,
Lenka Gernešová2,
Elen Číková3,
Ondřej Šťastník4,
Veronika Makovcová5,
Lucie Zlámalová6
1Mendelova univerzita v Brně, Provozně ekonomická fakulta, Ústav účetnictví a daní, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Czech Republic
2Mendelova univerzita v Brně, Lesnická a dřevařská fakulta, Ústav inženýrských staveb, tvorby a ochrany krajiny, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Czech Republic
3Mendelova univerzita v Brně, Provozně ekonomická fakulta, Ústav managementu, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Czech Republic
4Mendelova univerzita v Brně, Agronomická fakulta, Ústav výživy zvířat a pícninářství, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Czech Republic
5Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Czech Republic
6Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, Oddělení sociálních věd, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Czech Republic
Received March 26, 2015
Accepted July 20, 2015
This contribution deals with use of elements of cooperation and competition in teaching at secondary schools as perceived by secondary school teachers. For the research quantitative questionnaire survey is used. The objective of the research is to find out whether secondary school teachers use elements of cooperation and competition in their teaching, eventually up to what extent, then which advantages and disadvantages of these methods they find. Research sample consists of 108 respondents—secondary school teachers. Obtained data were evaluated using descriptive statistics and then interpreted. From the obtained results recommendations for teaching practice in the field of secondary school education are provided in the final part of the contribution.