Lifelong Learn. 2019, 9, 39-54

https://doi.org/10.11118/lifele20190902039

Ethics and Plagiarism. Opinions of First-Year Students at University in the Czech Republic

Josef Smolík1, Lucie Herbočková1, Jiří Nesiba2

1Mendelova univerzita v Brně, Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií, tř. Generála Píky 2005/7, 613 00 Brno, Czech Republic
2Newton College, a. s., Ústav humanitních věd, Rašínova 2, 602 00, Brno, Czech Republic

Received November 16, 2018
Accepted February 15, 2019

References

1. Academic Integrity (2018). Project pages available from: http://www.academicintegrity.eu/wp/
2. ALI, W. Z. W., ISMAIL H., & CHEAT, T. T. (2012). Plagiarism: To what extent it is understood? Procedia. Social and Behavioural Science, 59, 604-611.
3. BIKOWSKI, D., & GUI, M. (2018). The influence of culture and educational context on Chinese students' understandings of source use practices and plagiarism. System. An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics, 74, 194-205.
4. BURKILL, S., & ABBEY, C. (2004). Avoiding plagiarism. Journal of Geography Higher Education, 28(3), 439-446. <https://doi.org/10.1080/0309826042000287009>
5. BORŮVKOVÁ, J. (2010). Jak napsat bakalářskou práci. Brno: FRRMS MENDELU.
6. BRETAG, T. (ed.) (2016). Handbook of academic integrity. Singapore: Springer.
7. CARROLL, J. (2007). A Handbook for deterring plagiarism in higher education. Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development.
8. CLEARY, M. N. (2018). Top 10 Reasons students plagiarize & what teachers can do about it. Kappan, December 2017/ January 2018, 66-71.
9. ČENĚK, J., SMOLÍK, J., & VYKOUKALOVÁ, Z. (2016). Interkulturní psychologie. Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing.
10. ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., & SVĚTLÁ, J. (1999). Jak napsat odborný text. Praha: Leda.
11. DISMAN, M. (2000). Jak se vyrábí sociologickcá znalost. Praha: Univerzita Karlova.
12. EAST, J. (2010). Judging plagiarism: A problem of morality and convention. Higher Education, 59, 69-83. <https://doi.org/10.1007/s10734-009-9234-9>
13. FERJENČÍK, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
14. FRANCÍREK, F. (2012). Bachelor thesis. Co, jak a proč připravit, zpracovat, napsat a zhodnotit (obhájit). Praha: Ingenio et Arti.
15. FOLTÝNEK, T., & KRÁLÍKOVÁ, V. (2018). Analysis ofthe contract cheating market in Czechia. International Journal for Educational Integrity, 10(14). Available from: https://edintegrity.biomedcentral.com/articles/10.1007/s40979-018-0027-8. <https://doi.org/10.1007/s40979-018-0027-8>
16. FOUCAULT, M. (1991). Discipline and punish: The birth of the prison. Middlesex: Penguin Books.
17. GAVORA, P. (2008). Úvod do pedagogického výskumu. 4th edition. Bratislava: Univerzita Komenského.
18. HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
19. HOWARD, R. M. (1995). Plagiarisms, authorships, and the academic death penalty. College English, 57, 788-807. <https://doi.org/10.2307/378403>
20. HOWARD, R. M., & DAVIES, L. J. (2009). Plagiarism in the Internet Age. Educational Leadership, March, 64-67.
21. Plagiarism across Europe and Beyond (2018). Conference pages available from: https://plagiarism.pefka.mendelu.cz.
22. PRICE, M. (2002). Beyond "gotcha": Situating plagiarism in policy and pedagogy. College Composition and Communication, 54(1), 88-116. <https://doi.org/10.2307/1512103>
23. PRŮCHA, J. (201l). Etické principy v pedagogickém výzkumu. In SKUTIL, M. A KOL. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství (s. 23-44). Praha: Portál.
24. RENARD, L. (2000). Cut and Paste 101: Plagiarism and the Net. Educational Leadership, January, 38-42.
25. SCHENK, J., & HRABOVSKÁ, A. (2010). Škálovanie. Základné jednodimenzionálne metódy. Bratislava: Univerzita Komenského.
26. SMOLÍK, J., & HERBOČKOVÁ, L. (2018). Plagiátorství: Nová podoba sociální patologie. In VEČERKA, K. (ed.), Vývojové změny sociálně patologických jevů v proměnách času. Praha: Česká sociologická společnost.
27. SMOLÍK, J., & NESIBA, J. (2017). Vztah implementace etických nástrojů k míře plagiátorství ve vybraných vysokoškolských institucích. In Proceedings of the International Scientific Conference ICOLLE 2017 (s. 222-234). 1st edition. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
28. SMOLÍK, J. (2017a). Etické chování ve vysokoškolském prostředí. Praha: CEMI.
29. SMOLÍK, J. (2017b). Akademická etika a plagiátorství. Media4u Magazine, 14(4), 17-20.
30. STERN, L. (2007). What Every Student Should Know About Avoiding Plagiarism. New York: Pearson Longman.
31. VŠIANSKÝ, R., DLABOLOVÁ, D., & FOLTÝNEK, T. (2017). Source code plagiarism detection for PHP language. In European Journal of Business Science and Technology 2(3),106-117.
32. WALKER, I. (2013). Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada Publishing.
33. WYSOCKI, D. K. (2008). Readings in Social Research Methods. 3rd edition. Belmont: Thompson/Wadsworth.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive