Lifelong Learn. 2020, 10, 25-55

https://doi.org/10.11118/lifele20201001025

Collaboration Development of Teachers and Teaching Assistants – Action Research

Bohdana Richterová, Hana Kubíčková

Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava, Česká republika

Received October 4, 2019
Accepted April 2, 2020

References

1. Anyon, Y., Bender, K., Kennedy, H., & Dechants, J. (2018). A systematic review of youth participatory action research (YPAR) in the United States: Methodologies, youth outcomes, and future directions. Health Education & Behavior, 45(6), 865–878. <https://doi.org/10.1177/1090198118769357>
2. Baum, T. (2009). Umění přátelského řešení konfliktů. Praha: Portál.
3. Black, F. V. (2019) Collaborative inquiry as an authentic form of professional development for preschool practitioners. Educational Action Research, 27(2), 227–247. <https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1452770>
4. Cloud, H., & Townsend, J. (2017). Hranice. Bratislava: Porta Libri.
5. Česká školní inspekce (2018). Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání v období 1. pololetí školního roku 2017/2018: tematická zpráva. Praha: ČŠI.
6. DeLuca, D., & Kock, N. (2007). Publishing information systems: Action Research for a positivist audience. Communications of the AIS, 19(10), 1–30. <https://doi.org/10.17705/1CAIS.01910>
7. Elliott, J. (1981). Action-research: a framework for self-evaluation in schools. Cambridge: Cambridge Institute of Education.
8. Ferrance, E. (2000). Action research. Providence, USA: Northeast and Islands Regional Educational Laboratory at Brown University.
9. Fontana, D. (2016). Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. Praha: Portál.
10. Friend, M., & Cook, L. (2007). Collaboration skills for school professionals (5thed.) Boston: Pearson Education.
11. Garland, E. L., Fredrickson, B. L., Kring, A. M., Johnson, D. P., Meyer, P. S., Penn, D. L. (2010). Upward spirals of positive emotions counter downward spirals of negativity: insights from the broaden-and-build theory and affective neuroscience on the treatment of emotion dysfunctions and deficits psychopathology. Clinical Psychology Review, 30(7), 849–864. <https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.03.002>
12. Grundy, D. (1995). Knowing-in-action: the new scholarship requires a new epistemology. Change, 27, 26–34. <https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544673>
13. Halliday, J. A., Kern, L. M., Garret, D. K., & Turnbull, D. A. (2019). The student voice in well-being: a case study of participatory action research in positive education. Education Action Research, 27(2), 173–196. <https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1436079>
14. Hartl, P,. & Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník: třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál.
15. Hickson, A. (2000). Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
16. Horáčková, I. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Praha: Nakladatelství Dr. Josefa Raabe.
17. Janík, T. (2002). Akční výzkum jako cesta k získávání sebereflexivní kompetence. In Švec, V. (ed.), Profesní růst učitele: sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj.
18. Janík, T. (2004). Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In Maňák, J., & Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu (s. 51–68). Brno: Paido.
19. Kolář, J. (2013). Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita.
20. Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner. Geelong, Victoria: Deakin University Press.
21. Kendíková, J. (2017). Inkluzivní vzdělávání: asistent pedagoga. Praha: Nakladatelství Dr. Josefa Raabe.
22. Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén.
23. Lleó, A., Agholor, D., Serrano, N., & Prieto-Sandoval, V. (2018). A mentoring programme based on competency development at a Spanish university: an action research study. European Journal of Engineering Education, 43(3), 706–724. <https://doi.org/10.1080/03043797.2017.1415298>
24. Manfra, M. (2009). The middle ground in action research: integrating practical and critical inquiry. Journal of Curriculum & Instruction, 3(1), 32–46. <https://doi.org/10.3776/joci.2009.v3n1p32-46>
25. Messiou, K. (2019). Collaborative action research: facilitating inclusion in schools, Educational Action Research, 27(2), 197–209. <https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1436081>
26. Michalík, J., (ed.) (2015). Sborník příspěvků z konference projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR 2015. Olomouc: UPOL.
27. MŠMT (2018). Hlavní závěry analýzy implementace společného vzdělávání v období 1. 9. 2016 – 31. 10. 2017. Praha: MŠMT.
28. Němec, Z. et al. (2014). Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola.
29. Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300–308.
30. Perry, J. C., Hoglend, P., Shear, K., Vaillant, G. E., Horowitz, M., Kardos, M. E., & Kagan, D. (1998). Field trial of a diagnostic axis for defense mechanisms for DSM-IV. Journal of Personality Disorders, 12(1), 56–68. <https://doi.org/10.1521/pedi.1998.12.1.56>
31. Seymour-Rolls, K., & Hughes, I. (1999). Participatory action research: Getting the job done. Action Research Electronic Reader. Dostupné z: http://www.aral.com.au/arow/rseymour.html.
32. Valentová, I. et al. (2015). Analýza získaných zkušeností z pilotního ověření systému metodického vedení asistentů pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
33. Walterová, E. (1995). Akční výzkum v podmínkách české školy. In Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách: sborník z 3. konference ČAPV (s. 24-29). Brno: ČAPV a ÚPV FF MU.
34. Watts, H. (1985). When teachers are researchers, teaching improves. Journal of Staff Development, 6(2), 118–127.
35. Willis, J., & Edwards, L. C. (2014a). Theoretical foundations for the practice of action research. In Willis, J., & Edwards, L. C. (ed.), Action Research: Models, Methods, and Examples (s. 21–43). USA: Information Age Publishing.
36. Willis, J., & Edwards, L. C. (2014b). Varieties of action research. In Willis, J., & Edwards, L. C. (ed.), Action Research: Models, Methods, and Examples (s. 45–94). USA: Information Age Publishing.
front cover

ISSN 1804-526X (Print) ISSN 1805-8868 (Online)

Archive